fredag 4 april 2014

Röding 7620 gr


Hej!
Att Sommen håller stor röding har jag vetat sen länge men att lyckas få en riktigt stor i Vättern är som att leta efter en nål i en höstack. Men plötsligt händer det oväntade. Idag skulle jag testa ett nytt ekolod inköpt av klubbmedlemmen Wiktor Holstensson.
För att inte krångla till det åkte jag till Vättern då vinden var obefintlig. Jag gav mig ut vid 11 tiden
och åkte planlöst omkring för att bekanta mig med alla funktioner på ekolodet. Till min stora förvåning hittade jag betesfisk på 15 meterskurvan. Siklöja ? Nors ? Botten var helt täckt med småfisk.
Jag tacklade upp fyra spön med hemmagjorda skedrag. Dessa presenterades på 5 till 10 meter. Efter en kvart löste ett spö ut på 10 m och en öring på cirka 2,5 kg håvades och returnerades. 20 minuter senare kom nästa öring (2 kg) upp . Den tog på samma skedrag igen. Jag var en aning förvånad. Nästan spegelblankt och två fiskar mitt på dagen i solgasset i April. Efter en timme fattade en röding som var blank och godkänd längdmässigt sett tycke för ett bete på 5 meter. Jag sparade denna fisk.
En sväng till över småfisken sen fick det bli hemfärd. Ett spö löste ut på 5 meter och en vansinnig rusning följde. En lax tänkte jag men efter en kvart såg jag till min stora förvåning en röding. Denna fisk var jag tvungen att avliva då den var i en sån storlek att vittnen behövdes vid vägning samt mätning. Rödingen var blank och troligen har den stått över leken i höstas vilket gav den fina konditionen.
Fisken kommer att anmälas till storfiskeregistreringen. Rödingar över sju kilo är en sällsynthet i Vättern.
Vikten blev faställd till 7620 gr längd 87 cm omkrets 53 cm.
Jag slutar aldrig att förundras. Fisket har alltid överraskningar att erbjuda.
I morgon blir det spinnfiske och Sms gäddtävling. Wiktor Holstensson, Jonas Palm och undertecknad skall förhoppningsvis vinna tävlingen (tror vi!!). Bara  gäddorna vid Stegeborg vill hugga.
På torsdag skall sportfiskeklubbarna runt Sommen träffa Sommens fvo,s styrelse för info om fiskeregler m.m. Efter mötet kommer info här på Bloggen.
 
 
Mvh henry
 
 
 
 
 

Kan det bli bättre?

Röding 7620 gr


Blank och välgödd.

2 kommentarer:

  1. Grattis Henry, vilken kanonfin röding. Välförtjänad fisk till trolling kungen.

    SvaraRadera
  2. Stort grattis till en mäktig fisk Henry!!

    SvaraRadera