söndag 18 januari 2015

Sommenöring 8520 gr

Hej!

Vintern verkar ej riktigt få fäste. Undertecknad och klubbmedlemmen Stefan Johansson letade igår lördag efter is på småsjöarna runt Malexander. Isen var 8-12 cm men det var vissa problem att ta sig ut då det var landlöst. Fisket visade sig vara otroligt segt. Två timmars fiske gav för min del ett hugg på den första sjön. Stefan fick ett smörhål och drog tre st 40 gr. Vi bytte sjö och fisket var där lika segt. Totalt cirka 40 kryp blev fångsten.

Efter lördagens segfiske från is fick det bli båtfiske på Söndagen. Vindprognosen var tvivelaktig för Vätternfiske så Sommen fick bli reservsjö. Klubbmedlemmarna Ingemar Johansson och Jan-Åke Karlsson var också sugna på att komma ut. Vi bestämde oss för att testa Sommen idag Söndag.

Jan-Åke och Ingemar förberedde sjösättning när jag anlände till båtrampen vid 09.00 tiden. Vinden var då ganska frisk men den skulle senare på förmidagen mojna och vädret blev riktigt behagligt. Plus 2 grader och en måttlig sydvind var riktigt bra för båtfiske.

Vattentemperaturen var 2,5 grader och därmed borde skeddrag med lugn rörelsemönster fungera. Jag satte i två Diamond King och två egentillverkade skeddrag på nivån 6-20 m. Efter 1 timme skvallrade ekolodet om en fisk som simmade  ner från 14 meter men tog ej på något bete.
Jag valde då att ändra på djup samt linlängder. 20 min senare tog en fisk på 14 m på Diamond king. Det visade sig vara en tomtefärgad hanröding som fick friheten åter. När jag väl fått i betena igen tog nästa fisk på samma djup. Det visade sig vara en urlekt rödinghona som också återutsattes. Straxt efter 11.00 hoppade spöt upp med ett egentillverkat skeddrag som presenterades på 6 m. Redan efter fiskens första rusning insåg jag att övriga beten skulle vara i vägen. Så jag tog upp övriga spön. Fisken hade nu tagit upp mot 40 meter lina och gick ytligt. Jag hade på känn att det lutade åt en öring. Fisken gick i cirklar runt båten. Men så sakteliga kom den inom synhåll. Det var en öring. När den väl kom till båten var orken slut och håvningen var helt odramatisk.

Jag avlivade öringen då den var i en sån storlek att en korrekt vägning och mätning med vittnen på land var nödvändig. Öringen kommer att anmälas till Sportfiskarnas storfiskeregistrering. Jag beslöt att avbryta fisket för dagen. Därefter körde jag bort till Jan-Åke och Ingemar som låg 800 meter bort för att visa fisken. När jag kom fram krokade Jan-Åke av en returröding som tagit på en ytfiskad vobbler via spöparavan. Straxt innan tog de en gädda på 5 kg på samma spö. Ja fisket har alltid överraskningar att erbjuda.

Öringen vägde 8520 gr längd 85,5 cm omkrets 54 cm

Här kommer bilder från dagen.

Mvh Henry



Ingemar och Jan-Åke trollar på.


Betesfisk på 25 meter.

 
Tomtefärgad Röding 70 cm.
 
 
Jan -Åke med returröding



Hemma vid garageinfarten.



Öringen med tumstock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar