söndag 13 september 2015

Sommenmästerskapet resultat

Hej!
Lördagens båtpimpeltävling lockade endast de mest inbitna båtpimplarna. Väderprognosen lovade frisk ostvind fram på dagen och det avskräckte nog en del från att delta i tävlingen.. Båtpimpel i blåst är ju svårt utan en bra elmotor. Vi som var där märkte att prognosen höll vad den lovade. Sjön gick bitvis vit och för första gången körde undertecknad slut på batteriet till elmotorn. Det får bli två batterier nästa gång det blåser.
Fisket visade sig vara en blandning mellan sommar och höstfiske. Abborren fanns från 8-18 m och mycket fisk gick pelagiskt. Tendens var att desto djupare fisket bedrevs desto mer huggvillig var fisken. Jag lyckades hitta en del norsabborre så min vikt blev bra. Med en fångst på 11 800 gr fick jag med mig vandringspriset hem igen. Det blev en trevlig dag på sjön och nästa år kommer Sommenmästerskapet i pimpel att läggas senare på hösten och förhoppningsvis skall det locka fler deltagare.
Båtpimplet har framtiden för sig. Med milda vintrar och det faktum att allt fler äger en trailerbåt tror jag kommer att ge fisket ett uppsving.
Till Höglandsfiskarna båtpimpeltävling på Östra Lägern den 10 oktober nu i höst har redan 57 personer anmält sig. Jag tror de var upp mot 80 deltagare förra året på tävlingen.
Det börjar likna deltagarantalet vid pimpeltävlingar på is.

Nästa båtpimpeltävling på Sommen blir klubbens i november. Mer information kommer här på bloggen.

För övrigt på fiskefronten så gjorde jag en tur på Vättern häromveckan. Regnet öste ner och endast
3 rödingar iddes nappa. Vätternfisket är sig ej likt just nu men om någon månad borde laxen vakna till liv med sjunkande vattentemperatur. Vid 10-12 grader i vattnet brukar höstfisket dra igång på allvar.
Här under kommer en bild från Vätternturen. En båt såg jag i horisonten men för övrigt var det helt öde.

Mvh Henry





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar